
Στους λόγους οι οποίοι την ώθησαν να κατέλθει στις εκλογές ως υποψήφια Δήμαρχος Καλαμαριάς αλλά και στις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει εφόσον εκλεγεί, αναφέρθηκε η Χρύσα Αράπογλου σε συνέντευξη της στο Kalamaria24.gr. Η επικεφαλής του συνδυασμού «Καλαμαριά Μητέρα Πόλη» τόνισε μεταξύ άλλων, πως ο αγώνας της παράταξης της είναι μονομέτωπος απέναντι στη σημερινή διοίκηση του Δήμου Καλαμαριάς, ενώ υποστήριξε ότι το πολιτικό της πρόγραμμα μπορεί να ξαναβάλει την πόλη σε τροχιά ανάπτυξης και ευημερίας.
Κυρία Αράπογλου, πείτε μου λίγα πράγματα για σας. Γεννηθήκατε στην Αρετσού, σωστά;
Έχω γεννηθεί στην Αρετσού, είμαι από την εποχή που ουσιαστικά, χτίστηκε η Καλαμαριά. Ο παππούς ήρθαν με καΐκια τότε από την Αρετσού της Μικράς Ασίας και φτιάξανε το συνοικισμό. Εγώ έχω μεγαλώσει εδώ, εδώ ο πατέρας μου εγώ, εδώ ο γιος μου. Δεν έχω μετακινηθεί ποτέ, μένω όλα μου τα χρόνια στην Καλαμαριά. Για μένα είναι ο γενέθλιος τόπος και ο τόπος με τον οποίο έχω συνδέσει όλη μου τη ζωή. Πήγα στο 5ο Δημοτικό στην πλατεία Σκρα. Μετά το δημοτικό, τότε έπρεπε να ακολουθήσουμε το Γυμνάσιο και Λύκειο της Καλαμαριάς, το οποίο ήτανε αν θυμάμαι καλά μαζί με της Τούμπας, τα μοναδικά μικτά στην Θεσσαλονίκη. Οι δικοί μου ωστόσο αποφάσισαν ότι πρέπει να μπω σε θηλαίων και έτσι μετακινήθηκα γυμνάσιο και Λύκειο και πήγα στο 9ο θηλαίων που είναι στη Σοφούλη, γωνία Ανθέων με Σοφούλη, το πιο κοντινό δηλαδή.
Ακολούθησαν μετά οι σπουδές στη Βιολογία, μία επιλογή που ακόμη την έχω μέσα μου ως μεγάλη αγάπη. Και μάλιστα με στόχευση και έρευνα γενετικής και γενετικής ανθρώπου, σε μια εποχή που δεν υπήρχαν όλα αυτά. Με ρωτούσαν τι σπούδαζα, έλεγα βιολογία και άκουγαν φιλολογία.
Μετά, σε μία στροφή, εντελώς συμπτωματικά κι ενώ είχα ξεκινήσει ένα μεταπτυχιακό εδώ στο Αριστοτέλειο, είχε γίνει μια οντισιόν για εκπομπές στο ραδιόφωνο. Τα είχαμε πάει καλά με μια φίλη και έτσι ξεκινήσαμε μία εβδομαδιαία εκπομπή. Το ένα έφερε το άλλο και έτσι έγινα επαγγελματίας δημοσιογράφος.
Από τη νεαρή ηλικία των 18 ετών, αρχίσατε να ασχολείστε με τα της πολιτικής. Έχετε να επιδείξετε μια πορεία μακρά στην αυτοδιοίκηση και στην κεντρική πολιτική σκηνή, για να φτάσουμε στο 2012, όταν και επήλθε το «διάλειμμα». Έντεκα χρόνια μετά, διεκδικείτε το χρίσμα για το Δήμο Καλαμαριάς. Τι απαντάτε στην κριτική ότι «απείχατε» από τα πράγματα αυτά τα χρόνια;
Η θέση μου είναι πεντακάθαρη. Εγώ την πολιτική, παρότι φαίνεται ότι την «ανέβηκα σκαλί-σκαλί», -δηλαδή κάποιος όταν δει την πορεία μου απέξω, μπορεί να πει ότι ήμουνα δημοτική σύμβουλος, νομαρχιακή σύμβουλος κι έγινα βουλευτής. Η αλήθεια είναι όμως ότι αυτά είχαν έρθει ως μια διαδοχή με ενδιάμεσα κενά. Δηλαδή όταν κάτι δεν μου άρεσε, σταματούσα. Εγώ έκανα 2 τετραετίες στην Καλαμαριά δημοτική σύμβουλος και μετά, για κάποιους δικούς μου λόγους, ενώ ήμουν δεύτερη σε ψήφους τότε και σε πολύ μικρή ηλικία, σταμάτησα. Δεν ξανακατέβηκα. Τέλος πάντων, στη ζωή μου όλα αυτά, ερχόντουσαν το ένα μετά το άλλο και με πολύ περίσκεψη ακολουθούσα τα πολιτικά βήματα. Το 2012 ήταν εκείνη η πολύ σκληρή εποχή των μνημονίων. Εγώ νωρίτερα, δηλαδή πριν τις εκλογές του 2012, καταψήφισα μνημόνια, διαγράφηκα από το ΠΑΣΟΚ και κατέβηκα βεβαίως, θεωρώντας ότι έχω ένα ιστορικό χρέος, όταν μου ζήτησαν να ενισχύσω το ψηφοδέλτιο και το ‘12 και δεν ξανά κατέβηκα ούτε το ‘15 ούτε το ’19.
Το 2019, επειδή αυτοί που ρωτάνε μάλλον δεν ξέρουν και δεν παρακολουθούν, με προτροπή και με προσωπική απόφαση, κάτι που δε θέλησα να αρνηθώ γιατί ήταν πολύ τιμητικό, ήμουν στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας του ΠΑΣΟΚ, 4η. Δεν ήμουν εκτός πολιτικής. Ήμουνα με απόφαση μου, εκτός της προβολής, γιατί θεωρώ ότι στην πολιτική πρέπει να βρισκόμαστε όταν έχουμε κάτι να πούμε. Ό,τι είχα να πω, το έλεγα μέσα από τη δημοσιογραφία. Δηλαδή, αν κανείς δει την αρθρογραφία μου τα τελευταία πέντε χρόνια, για να μην πάω νωρίτερα, όπου είχα μία σελίδα κάθε Κυριακή στη Μακεδονία, δύο στις τέσσερις φορές, τις μισές φορές δηλαδή, έγραφα για την Καλαμαριά και το παραλιακό μέτωπο. Και δεν το έκανα για κάποιο σκοπό, γιατί και τις υπόλοιπες φορές, έγραφα για τα προβλήματα της υπόλοιπης Θεσσαλονίκης. Το έκανα γιατί αυτά τα πράγματα πιστεύω.
Άρα απούσα δεν ήμουνα ποτέ. Μπορεί να ήμουνα απούσα από τον «πεζόδρομο», από την «πιάτσα», να το πούμε αλλιώς, από εκεί δηλαδή που αναπαράγεται ένα κουτσομπολιό άγονο, το οποίο εγώ τώρα το αντιμετωπίζω καθημερινά και έχω τρομάξει. Αυτοί οι οποίοι έχουν φέρει την Καλαμαριά σε αυτό το σημείο, δηλαδή έχουνε κατεβάσει τις προσδοκίες, σε μια Καλαμαριά που κάποτε ήταν πρότυπο πόλης, φέρουν ευθύνη να απαντήσουν αυτοί, τι κάνανε όλα αυτά τα χρόνια.
Ποια θεωρείτε πως είναι τα πιο σημαντικά προβλήματα στην Καλαμαριά αυτή τη στιγμή; Θα λέγατε ότι «κυοφόρησαν» κατά κάποιο τρόπο την υποψηφιότητα σας για το Δήμο;
Ακόμα και τώρα, δε θα έπαιρνα την απόφαση να «κατέβω», αν δεν έβλεπα ότι μας έρχεται ένα «τσουνάμι» την επόμενη πενταετία, αναφορικά με το παραλιακό μέτωπο. Ήδη κατά τα φαινόμενα, θα έλεγα ότι τα γεγονότα προϋπάρχουν. Από το να χτιστούν 18.000 μέτρα μέσα στη Μαρίνα, από το Παλατάκι που δεν ξέρουμε που θα δοθεί, από το «κουφάρι» του νοσοκομείου «Παναγία», που δεν ξέρουμε τι θα γίνει, από την πλαζ που είναι στην κατάσταση που είναι και το Remezzo επίσης, από τις λαμαρίνες στο Καραμπουρνάκι, από μία δηλαδή παραλία που κανένας δεν μπορεί να μου στερήσει. Και όταν λέω κανένας, το εννοώ με κεφαλαία. ΚΑΝΕΝΑΣ δεν μπορεί να μου στερήσει αυτό το οποίο νιώθω και αισθάνομαι, που είναι τι; Πρώτον, μία αγάπη στον τόπο μου και δεύτερον, ένα χρέος να συνταχθώ με όλους όσους αντιδρούν και να καταθέσω όσες δυνάμεις έχω, ό,τι γνώσεις, όση εμπειρία και να ενεργοποιήσω όσες γνωριμίες διαθέτω, για να μπορέσουμε να σταματήσουμε αυτό που έρχεται.
Από την άλλη, δεν πέφτω στην παγίδα συμβιβασμών. Και εδώ βρίσκεται η διαφορά μου με άλλες παρατάξεις της αντιπολίτευσης, στις οποίες μιλούσα ανοικτά τα προηγούμενα χρόνια και διατηρούμε ούτως ή άλλως επαφές. Και τότε τους το έλεγα: «Μην πέφτετε στην παγίδα αυτή που σας στήνουν. Δηλαδή όταν σας προτείνουν 18.000 μέτρα μέσα στη Μαρίνα, μην αντιπροτείνεται 14.000. Μην πέφτετε στην παγίδα γιατί είναι παγίδα». Που σημαίνει ότι χρειαζόμαστε στην Καλαμαριά ένα συνολικό σχέδιο για την περιοχή. Διότι αν δεν το κάνουμε τώρα, είναι καταδικασμένη η πόλη για τα επόμενα 50 χρόνια.
Αυτός ήταν ο βασικός λόγος που πήρα την απόφαση να κατέβω στις εκλογές. Και φυσικά, για τον τρόπο με τον οποίο αντιδρά ο σημερινός δήμαρχος σε όλα. Στον κίνδυνο παρακμής της παραλιακής ζώνης, που δεν είναι κίνδυνος μόνο για την παραλιακή ζώνη, είναι για την ποιότητα ζωής της Καλαμαριάς όλης, είναι για την οικονομία και την δυνατότητα ανάταξης της γαστρονομίας, του εμπορίου, της εστίασης, για το περιβάλλον, για την κλιματική κρίση. Τι έχει κάνει μέχρι τώρα ο Δήμαρχος; Ακόμη και τις ομόφωνες, ή σχεδόν ομόφωνες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου δεν τις υλοποιεί. Δεν καταθέτει ένα τεκμηριωμένο φάκελο για το τι ακριβώς διεκδικούμε.
Έτσι λοιπόν εμείς φτιάξαμε ένα πρόγραμμα, το οποίο δεν είναι ένα πρόγραμμα του στυλ «δεν θέλουμε τίποτα». Θέλουμε αδόμητο παραλιακό μέτωπο, είμαστε καθαροί σε αυτό, αλλά κάνουμε συγκεκριμένες προτάσεις για το πώς το θέλουμε. Δηλαδή πράσινο πέταλο από το Καραμπουρνάκι μέχρι τη Σχολή Δικαστών και από κει μέχρι το Φοίνικα. Συγκεκριμένες δράσεις, όπως το να κατέβει η κεντρική βιβλιοθήκη του Δήμου στο Ρεμέντζο. Να αναδείξουμε την προσφυγική ταυτότητα της Καλαμαριάς, που σημαίνει, στο χώρο της πλαζ που είναι τα Απολυμαντήρια, να κηρυχθούν διατηρητέα, να γίνει μουσείο, εκθεσιακός χώρος επισκέψιμος, εκπαιδευτικός χώρος για την προσφυγιά. Φυσικά να πρασινίσει το Κόδρα.
Και βεβαίως αυτό είναι ένα τμήμα του σχεδίου μας. Καταθέσαμε ένα πρόγραμμα 55 σελίδων για πάρα πολλά θέματα. Τις αστικές αναπλάσεις στις γειτονιές, με κορυφαία αυτήν που προτείνουμε για το Φοίνικα και ένα τρόπο διοίκησης του Δήμου, που να δείχνει ότι πηγαίνουμε στο μέλλον. Σήμερα ο Δήμος διοικείται από μία οικογένεια, η οποία έχει βάλει τζάμια έξω από τα γραφεία, η οποία εκφράζεται με προσβλητικό τρόπο και φοβικό απέναντι στους εργαζόμενους. Έχουμε ήδη υποστελεχωμένο Δήμο, ο οποίος έχει βάλει τους εργαζόμενους απέναντι. Δεν ξέρω σε ποιους στηρίζεται. Έχει ξοδέψει όλο το ταμείο. Προχθές ζήτησε και πήρε και προκαταβολή των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων του 2024 για να τα ξοδέψει, που σημαίνει να υποθηκεύσει και την επόμενη διοίκηση.
Κατέρχομαι λοιπόν στην πολιτική και στέκομαι απέναντι σε όλο αυτό, το οποίο είναι πάρα πολύ «παλιακό», να το πω έτσι. Κάθε φορά που κερδίζει ο δήμαρχος κάτι από την κεντρική διοίκηση, που ακόμη όμως δεν έχει μπει στα ταμεία, -π.χ., μιλάει συνεχώς για τα περιβόητα ποια 8 εκατομμύρια-, είναι του στυλ του παλιού. Πάντα βάζει μπροστά το «κατόπιν ενεργειών μου». Σιγά τις ενέργειες. Και εν πάση περιπτώσει, αν είχε καλή σχέση με την κυβέρνηση, σε μια εποχή που παίζει το ταμείο ανάκαμψης των 70 δισεκατομμυρίων, ας πήγαινε να τελειώσει με την παραλία, να απαλλοτριώναμε τις ιδιοκτησίες, να κερδίζαμε. Πραγματικά να λέγαμε ότι έκανε ένα έργο κι ότι έχει ένα νόημα το γεγονός ότι ανήκει στην ίδια παράταξη με την κυβέρνηση. Ούτε αυτό δεν μπορεί να κάνει ο κ. Δαρδαμανέλης.
Στον αντίποδα πολλών από τα ζητήματα που θέτετε, η τωρινή διοίκηση, αντιπαραβάλει το επιχείρημα ότι το μεγαλύτερο μέρος του παραλιακού μετώπου δεν είναι στην κυριότητα της. Τι απαντάτε σε αυτό;
Υπάρχει όλη αυτή η αντίληψη, η οποία για να είμαστε ειλικρινείς, προϋπήρχε σε μεγάλο βαθμό. Απλά με τον κ. Δαρδαμανέλη εκτοξεύθηκε. Ότι δεν είναι δικό μας αυτό, δεν είναι δικό μας εκείνο κλπ. Να ρωτήσω όμως κάτι; Δεν είναι δικό μας για να το φροντίσουμε, δεν είναι δικό μας για να το κάνουμε όμορφο, αλλά είναι δικό μας για να το εκχωρήσουμε στην παράταξή μας ως γραφείο; Είναι δικό μας να το εκχωρήσουμε σε κάποιους συλλόγους επιλεκτικά, γιατί έχουμε κάτι να εισπράξουμε από αυτούς. Τελικά είναι δικό μας ή δεν είναι; Δηλαδή το Ρεμέντζο δεν είναι δικό μας, αλλά έχουν γραφεία οι δημοτικές παρατάξεις μέσα, έχει γραφείο ένας σύλλογος επίσης. Η πλαζ δεν είναι δική μας, αλλά η μισή πλαζ έχει πόρτα κλειστή και πίσω από αυτήν υπάρχουν σύλλογοι. Λοιπόν, κάποια κομμάτια δεν είναι δικά μας πράγματι, κατά κυριότητα, αλλά εμένα με τρομάζει και με ανησυχεί αυτή η αντίληψη ότι, άλλο το ΤΑΙΠΕΔ, άλλο η ΕΤΑΔ, άλλο η Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου, άλλο η Περιφέρεια, άλλο Δήμος. Να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους. Είναι όλα δημόσια. Εκτός από τις εκτάσεις που είναι αποδεδειγμένα ιδιωτικές, όλες οι άλλες οι εκτάσεις είναι, με την ευρεία έννοια, δημόσιο.
Όταν έγινε το ΤΑΙΠΕΔ και το Υπερταμείο, έγινε για τους λόγους τους γνωστούς. Εκχωρήθηκε περιουσία, υποτίθεται, για να αποπληρωθεί το χρέος. Αλλά έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε και έχουν αλλάξει πάρα πολλά πράγματα. Οι δήμοι που διεκδίκησαν, πήραν. Η Βέροια πήρε, ο Μπακογιάννης στην Αθήνα έχει πάρει μεγάλες εκτάσεις από Ολυμπιακά ακίνητα. Γιατί κι εμείς να μην πάρουμε; Αλλά δε γίνεται να πάμε και να πούμε, «δώσ’ το μας για να κάνουμε καφετέρια». Γι’ αυτό κι εμείς βάζουμε, υπερτοπικής σημασίας πολιτιστικές δράσεις.
Πρόσφατα επισκέφτηκα τους ερασιτέχνες ψαράδες της Αγίας Παρασκευής. Έχουνε κάνει κάτω, με δικές τους δυνάμεις, ένα εκκλησάκι, έναν χάρτη και ο καημός τους, είναι να κάνουμε κάτι που να αναδεικνύει τις παλιές πατρίδες από τις οποίες ήρθαν εδώ και ένα μικρό μουσείο - εκθεσιακό χώρο αλιείας για το πώς ψάρευαν τις εποχές εκείνες οι παππούδες τους. Ένας λοιπόν από αυτούς, μου λέει μόνος του «Χρύσα, άμα το κάνουμε αυτό εδώ, κανένα ΤΑΙΠΕΔ δεν μπορεί να έρθει να μας το πάρει». Και έχει δίκιο. Δηλαδή άμα κάνεις έναν χώρο ο όποιος έχει απήχηση και έχει ένα νόημα, κανένας δεν θα έρθει να σε εκβιάσει. Κανένας δε θα φέρει τον επενδυτή από το Ντουμπάι π.χ. να σου το πάρει. Είναι ζητήματα διεκδίκησης και οπτικής πολλά πράγματα.
Πρόσφατα, σε συνέντευξη τύπου που παραθέσατε προς τα ΜΜΕ της Θεσσαλονίκης, προκαλέσατε το Δήμαρχο να δημοσιοποιήσετε τα Πόθεν Έσχες σας, και τονίσατε ότι δέχεστε ανοίκειες επιθέσεις από στελέχη του συνδυασμού του. Απάντησε στην πρόκληση σας ο κ. Δαρδαμανέλης;
Για παράδειγμα, διέρρευσε παντού ότι μου ανήκουν ακίνητα, τα οποία δεν μου ανήκουν. Υποψήφια δημοτική σύμβουλος του κ. Δαρδαμανέλη, ανάρτησε πράγματα με προσωπικά δεδομένα, τα οποία ήταν και εσφαλμένα. Εννοώ τα τηλέφωνα του σπιτιού μου, του πολιτικού μου γραφείου που ποια δεν μου ανήκει και δεδομένα περιουσιακά, τα οποία ήταν λανθασμένα, θέλοντας να πει κάτι εναντίον μου. Ήταν δικό μου λάθος που δεν της έκανα αγωγή. Την πήρα τηλέφωνο γιατί είπα να μην το φτάσω στα άκρα. Της είπα ότι «αν δεν ήσουν εσύ -γιατί την ξέρω κιόλας-, θα έκανα αγωγή». Στη συνέχεια έκανε μία ανάρτηση και μου ζήτησε συγνώμη. Την ανάρτηση την κατέβασε βέβαια μέσα σε μισή μέρα.
Αυτά δημοσιεύτηκαν και σε πάρα πολύ γνωστό μέσο της Θεσσαλονίκης. Είναι προφανές ότι διοχετεύεται από τον κύριο Δαρδαμανέλη όλη αυτή η λάσπη. Διαψεύστηκε από μέσο ενημέρωσης, διαψεύστηκε από τη δημοτική του σύμβουλο και έχω πει δημόσια ότι την επόμενη φορά, όποιος πράξει κάτι ανάλογο εναντίον μου, δεν θα του χαριστώ. Όποιος και να το κάνει, θα πάμε στα δικαστήρια. Και εν πάση περιπτώσει, καλώ τον κ. Δαρδαμανέλη, επειδή η δική μου η περιουσιακή κατάσταση είναι πεντακάθαρη και γνωστή στην Καλαμαριά, και οι πέτρες τα γνωρίζουνε, να μας πει: Ποια είναι τα δικά του ακίνητα και πως τα απέκτησε;
Μιλήστε μου λίγο για το ψηφοδέλτιο σας. Ποια θεωρείτε πως είναι τα δυνατά στοιχεία του;
Είμαστε μία παράταξη εξαιρετικά πολυσυλλεκτική και προοδευτική, η οποία απαρτίζεται από άτομα όλων των πολιτικών χώρων. Από τους 88 υποψηφίους δημοτικούς συμβούλους του συνδυασμού μας, οι 7 προέρχονται από την προηγούμενη παράταξη του Θεοδόση Μπακογλίδη, έχουμε 2 δημοτικούς συμβούλους της παράταξης Δαρδαμανέλη και μία υποψήφια από την παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ. Τον κ. Γιαννάκο και τις κυρίες Τσιραμπίδου και Ιωάννου αντίστοιχα. Μεγάλος αριθμός των υποψήφιων μας έχουν αυτοδιοικητική εμπειρία και αναγνωρισμένο έργο. Από την άλλη πλευρά, έχουμε και ανθρώπους οι οποίοι κατέρχονται για πρώτη φορά υποψήφιοι και μοιράζονται την ίδια διάθεση συμμετοχής. Όλοι μας και ο καθένας ξεχωριστά, αισθανόμαστε την ιστορική ευθύνη αλλά και το χρέος να υπερασπιστούμε τα δημόσια αγαθά που κινδυνεύουν και δεσμευόμαστε ότι κανένας πολίτης της Καλαμαριάς δεν θα είναι μόνος.
Αν οι εκλογές πάνε σε 2ο γύρο, και ο συνδυασμός σας είναι σε αυτόν, θα ζητήσετε στήριξη από κάποια παράταξη;
Φυσικά. Όλος ο αγώνας που έχουμε κάνει μέχρι τώρα και συνεχίζουμε να κάνουμε είναι μονομέτωπος. Κάνουμε αγώνα μόνο εναντίον της διοίκησης Δαρδαμανέλη και της αντίληψης Δαρδαμανέλη για τον Δήμο. Της αντίληψης των χαμηλών προσδοκιών και των «διπλών» σκέψεων. Και φυσικά έχουμε πάρα πολλά κοινά στοιχεία και συμπίπτουμε στις απόψεις μας με τις άλλες παρατάξεις. Παράλληλα, στο απευκταίο σενάριο που δεν είμαστε στο δεύτερο γύρο και είναι στο δεύτερο γύρο η παράταξη Δαρδαμανέλη, την επομένη των εκλογών, θα στηρίξουμε ανοιχτά τον αντίπαλο προς αυτόν συνδυασμό.
Την άλλη μέρα το πρωί. Χωρίς δεύτερη σκέψη.



0 Σχόλια