Ο πλωτός σταθμός αποτελεί έναν εκ των πέντε μονάδων αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου από ιδιώτες επενδυτές, με στόχο τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας και την απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο. Αναμένεται να εγκατασταθεί σε περιοχή του Θερμαϊκού Κόλπου σε απόσταση 3,4 χιλιομέτρων νότια – νοτιοδυτικά του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης, ενώ η απαιτούμενη επιφάνεια για τη χωροθέτηση των ναυδέτων πρόσδεσης/παραβολής και την αγκυροβόληση των πλωτών μονάδων και του εξυπηρετούμενου πλοίου LND αναμένεται να ανέλθει σε περίπου 80 στρέμματα.
«Θα καταστραφούμε 750 οικογένειες»
Φόβο για τις επιπτώσεις που θα έχει στον κλάδο της αλιείας εκφράζει ο πρόεδρος των Αλιέων Νέας Κρήνης Δημήτρης Τσιπούρας στο Τhesstoday.gr, τονίζοντας πως «ο πλωτός σταθμός είναι ταφόπλακα εμάς τους αλιείς και το περιβάλλον, καθώς θα μολύνει τη θάλασσα του Θερμαϊκού κόλπου. Οι 750 οικογένειες που ζούμε από την αλιεία, θα καταστραφούμε».
Ο Θερμαϊκός κόλπος είναι το σπίτι δεκάδων ειδών που σε περίπτωση μόλυνσης κινδυνεύουν με εξάλειψη, σημειώνει. «Στην περιοχή γεννιέται το μπαρμπούνι, η κουτσομούρα, ο λούτσος, το γοφάρι, οι σουπιές, ζουν δελφίνια, θαλάσσιες χελώνες και φώκιες. Αυτά όλα θα εξαλειφθούν», σημειώνει και προσθέτει πως στο σημείο που θα εγκατασταθεί ο πλωτός σταθμός,δε θα μπορούν πλέον να αλιεύουν. Παράλληλα, ο πρόεδρος των Αλιέων εκφράζει απογοήτευση για την έλλειψη ενδιαφέροντος από την πλευρά της αυτοδιοίκησης και ξεκαθαρίζει πως οι αλιείς θα κάνουν ό,τι περνάει από το χέρι τους για να μην πραγματοποιηθεί η εγκατάσταση του σταθμού. «Εκτός από τους δήμους που τάχθηκαν κατά, βλέπουμε αδιαφορία τόσο από τον δήμο Θεσσαλονίκης, όσο και από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας», αναφέρει.
«Όποια ζημιά γίνει στα νερά του Θερμαϊκού, επηρεάζει όλο τον κόλπο»
Μιλώντας σε παρόμοιο μήκος κύματος, ο πρόεδρος του Αγροτικού Αλιευτικού Μυδοκαλλιεργητικού Συλλόγου δήμου Δέλτα «Ο Αξιός» Βαγγέλης Κουτρούτσιος, πως ο λαβωμένος από την κλιματική κρίση κλάδος της μυδοκαλλιέργειας, τάσσεται ενάντια στην κατασκευή του «Thessaloniki FSRU». «Έχουμε αρνητική στάση, καθώς ο Θερμαϊκός είναι ένας κλειστός κόλπος και όχι ανοιχτή θάλασσα. Όποια ζημιά κι αν γίνει, αν υπάρξει διαρροή, θα μείνει μέσα στον κόλπο και θα επηρεάσει άμεσα ο,τι ζει στα νερά, όπως και τις καλλιέργειές μας», εξηγεί. Κρατώντας μερική επιφύλαξη καθώς το έργο βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο, ο κ. Κουτρούτσιος εκφράζει ανησυχία, καθώς σε ανάλογες περιπτώσεις επηρεάστηκε η θάλασσα. «Στην Αλεξανδρούπολη, που υπάρχει τέτοιος σταθμός, υπήρξε ένα πρόβλημα γιατί πάγωσε το νερό, με ο,τι αυτό συνεπάγεται για τη θαλάσσια ζωή», αναφέρει.
«Θα μεταφέρονται καθημερινά ρύποι σε ολόκληρη την πόλη»
Ως ένα ρυπογόνο έργο για τη Θεσσαλονίκη χαρακτηρίζει τον πλωτό τερματικό σταθμό LNG o Διδάκτωρ Χημικός Περιβαλλοντολόγος και Επισκέπτης Καθηγητής ΑΠΘ Κώστας Νικολάου. Μιλώντας στο Thesstoday.gr, εξηγεί πως «η θαλάσσια αύρα θα μεταφέρει καθημερινά τους ρύπους από τον Θερμαϊκό σε ολόκληρη την πόλη. Το LNG μπορεί να προκαλέσει σοβαρή ρύπανση, καθώς κατά την καύση του, υπάρχει συχνά μια απρογραμμάτιστη “διαρροή μεθανίου”».
Σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχει προς το παρόν ελάχιστη γνώση αυτού του φαινομένου, το οποίο οδηγεί στην αύξηση ενός νεοεμφανιζόμενου ρύπου χωρίς να υπάρχει κανονιστικό πλαίσιο. Ακόμη και η εφαρμογή της διεθνώς νεοεισαχθείσας νομοθεσίας δεν προβλέπει τη «διαρροή μεθανίου» και είναι τρομακτικό ότι, ενώ η χρήση του LNG αυξάνεται δραματικά, οι διατάξεις που θα καλύπτουν τη «διαρροή μεθανίου» καθυστερούν, προκαλώντας τεράστια ποσά ρύπανσης.
Παράλληλα, το LNG που επαναεριοποιείται σε τερματικούς σταθμούς ενέχει επίσης σημαντικούς κινδύνους για την ασφάλεια των πληθυσμών που βρίσκονται κοντά, εξηγεί ο Διδάκτωρ. «Εάν αναφλεγεί στην πηγή, οι ατμοί LNG μπορεί να μετατραπούν σε φλεγόμενη “πύρινη λίμνη” όπου καίγονται σε πιο υψηλές θερμοκρασίες από άλλα καύσιμα και δεν μπορούν να κατασβεστούν. Οι πυρκαγιές LNG αναπτύσσουν τόσο υψηλές θερμοκρασίες που μπορούν να προκαλέσουν εγκαύματα δεύτερου βαθμού ακόμα και σε απόσταση 1,5 χιλιομέτρου», σημειώνει.
«Μακροπρόθεσμα θα φανούν οι όποιες επιπτώσεις»
Τουλάχιστον 2 με 3 χρόνια θα χρειαστούν για να φανούν οι όποιες επιπτώσεις του πλωτού τερματικού σταθμού στο υδάτινο οικοσύστημα, αναφέρει ο καθηγητής Βιολογίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Χαρίτων Σαρλ Χιντήρογλου στο Thesstoday.gr. «Είνα κάτι τελείως καινούριο για το οποίο δεν υπάρχουν ακόμη δεδομένα, κάθε οικοσύστημα είναι διαφορετικό. Σε κάθε περίπτωση, το μόνο που χρειάζεται είναι μια πάρα πολύ καλή μελέτη στην τοποθεσία, ώστε το όλο σύστημα να παρακολουθείται», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Πηγές του δήμου Θεσσαλονίκης αναφέρουν στο Τhesstoday,gr πως με βάση την ενημέρωση που έχουν από ειδικούς, τηρούνται οι προϋποθέσεις και πως τα οφέλη του έργου είναι μεγάλα και σημειώνουν πως πρέπει να γίνει το καλύτερο δυνατόν για την προστασία του κόλπου. Την ίδια ώρα, πηγές από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας δηλώνουν στο Thesstoday.gr άγνοια, καθώς το θέμα εγκρίθηκε απευθείας από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) και δεν εστάλη έγγραφο προς την Περιφέρεια.
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Θερμαϊκού Γιώργος Τσαμασλής αναφέρει στο Thesstoday.gr πως ο δήμος έστειλε επιστολή στην ΡΑΑΕΥ, ζητώντας ενημέρωση από εξιδεικευμένο προσωπικό και καθηγητές πανεπιστημίου ώστε να υπάρξει η ενημέρωση που χρειάζεται και κατ’ επέκταση να καθησυχαστούν όλοι όσοι δικαιολογημένα αντιδρούν. «Είναι θέμα ασφάλειας, καθώς επηρεάζει μια πόλη ενάμισι εκατομμυρίων κατοίκων», τόνισε ο κ. Τσαμασλής.
Σημειώνεται ότι την αντίθεσή τους για την κατασκευή του «Thessaloniki FSRU» δημοσόιευσε το Δ.Σ. της Περιφερειακής Ένωσης των Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔΚΜ). Συγκεριμένα, οι δήμοι Πυλαίας – Χορτιάτη, Αμπελοκήπων – Μενεμένης και Καλαμαριάς ζητούν πληρέστερη και αναλυτική ενημέρωση των δημοτικών τους συμβουλίων, προκειμένου να εκφράσουν τη γνώμη τους. Παράλληλα, εκφράζουν την πλήρη αντίθεσή τους στην κατασκευή ενός τέτοιου πλωτού σταθμού μέσα στο Θερμαϊκό κόλπο και σε απόσταση αναπνοής από την παραλία της πόλης, υπογραμμίζοντας ότι δεν έχουν καμία ενημέρωση για την αρχική άδεια, πόσο μάλλον για την τροποποίησή της.
Μετά τις αντιδράσεις των δήμων, πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΡΑΑΕΥ ανέστειλε την επιστολή της η οποία είχε προθεσμία ενστάσεων εντός 15 ημερών και αναμένεται να επανέλθει με νέα επιστολή.
Τhesstoday.gr


0 Σχόλια